مراسم اسکار امسال هم با تمام حواشی هایی که داشت تموم شد.قصد داریم به زبون خودمونی یه نگاهی به مراسم داشته باشیم ببینیم چه اتفاق هایی رو از سر گذروند. پس با موی اسکرین همراه باشید.

حالا که یکم سروصداها و شلوغ کاری های همیشگی مراسم اسکار خوابیده و بقولی گرد و خاک هاش نشسته،تازه میشه فهمید که چه خراب کاری هایی توی مراسم امسال رخ داد که تاحالا سابقه نداشته.
راستش اگه اشتباه و سوتی هم توی مراسم اسکار نبینیم عادت نداریم،کلا اسکار بدون سوتی مثه این میمونه که دیزنی یه انیمیشن بسازه و همون سال،همون انیمیشن اسکار نگیره!(با لحن طعنه آمیز خونده بشه).اصن همیچین چیزی غیر قابل تصوره وغیر منطقی خواهد بود!
امسال هم حسابی زحمت کشیدن و باعث شدن مراسم امسال به یکی از مسخره ترین لحظات اسکار درتاریخ تبدیل بشه و درست و حسابی تو خاطر همه جا خوش کنه.فکر نکنم لازم باشه به اینم اشاره کرد که هرسال (با احتساب چندبار استثنا)استعداد و مهارت خودشون رو توی انتخاب اشتباهی و یا حتی ناحق بهترین فیلم سال بالا میبرن.کلا این روزا دیگه نمیشه روی هالیوود حساب باز کرد،درواقع خیلی وقته نمیشه روش حساب باز کرد و از تنها چیزی که میشه خاطرمون جمع باشه اینه که هرسال یه دست گل جدید توی مراسم به آب میدن و میره جزو سابقه درخشانشون.

خب بیاین از آخر به اول شروع کنیم:

Zootopia

۸.زوتوپیا بعنوان بهترین انیمیشن سال انتخاب میشه:
یجورای بطور تقریبا قابل پیش بینی ای،زوتوپیا(که توی کشور های اروپایی زوتوپلیس نامیده میشه که اونم بخاطر اینه که تو این کشورها جناس utopia که به کلمه zoo میچسبه رو کلا نمیفهمنش!!) به عنوان بهترین انیمیشن امسال انتخاب میشه و کسی هم شک نمیکنه!خیلی راحت انیمیشن های Moans,kubo and the two strings,My life as a zucchini, و Red turtle رو کنار میزنه و اسکار میگیره!خب از حق نگذریم انیمیشن خیلی خوب و سرگرم کننده ای بود و توی خودش یه پیام زیر پوستیِ مهمی داشت، ولی بیاین دوباره از حق نگذریم و قبول کنیم گرفتن اسکار بهترین انیمیشن سال واقعا حقش نبود و همین که نامزد شده بود از سرش هم زیادی بود.
بجاش باید kubo اسکار رو میگرفت. kubo and the two strings خیلی خوب بود. نه فقط توی زمینه های بصری بلکه توی زمینه داستان گویی و شخصیت پردازی و ایده پردازی هم کم نزاشته بود و تماما خاص دگرگون کننده بود،و پیام کلی انیمیشن که درمورد مرگ و زندگی و خانواده بود هم به اندازه پیام زوتوپیا که درباب ترقی خواهی و یکپارچگی فرهنگی بود(هرچند که واقعا پیامش این نبود)بطور برابری کنار هم قرار میگرفتن.درهر حال کاریش نمیشه کرد و اسکار قسمت یکی دیگه بود.

13th

۷.جایزه بهترین مستند بلند سال هم یکی دیگه برد:
امسال اسکار بهترین فیلم مستند به OJ:made in America داده شد و راستش رو بخواید نمیشد بهترین مستند موجود توی مراسم به حساب آوردش.شکی نیس که مستندِ عالی ای بود ولی باز هم میگم که بهترین نبود.درواقع بجاش باید مستند ۱۳th جایزه رو میگرفت و اونم نه فقط بخاطر دلایل سیاسی.معمولا علت پربیننده بودن مستندها بخاطر هدف و مقصود و حرف نانوشته ای هستش که طی یه پروسه تولید جذاب و گاها نسبتا ساده در قالب فیلم گنجونده شده و به بیننده ارائه میشه.و اینجاست که ۱۳th تو این زمینه میدرخشه.همینطور باید این هم اضافه کرد داستانی که Ava Duverney توی مستند ۱۳th درمورد فساد و نقص های سیستم زندان های آمریکا نشون میده پروسه خیلی سخت تری رو نسبت به داستانی که OJ ارائه میده پشت سر گذاشته و قطعا تلاش بیشتری رو برای بیان حقیقت خودش و همینطور ماهیت مستند داشته.رقابت تنگاتنگی بین این دوتا بود ولی مستندِ اشتباهی،اسکار گرفت.

bf20b84cc089385e-600x400

۶.یکی دیگه رو اشتباهی فوت شده اعلام کردن:
نه تنها توی دادن اسکار و حایزه اشتباه کردن بلکه تو قسمت یادبود افرادی که توی یه سال گذشته فوت کرده بودن،آکادمی میاد اسم Janet Patterson که طراح لباس بوده و ۴بار هم نامزد شده رو میبره ولی بجاش تصویر تهیه کننده استرالیایی Jan Chapman که هنوز زنده هم هست رو اشتباهی نشون میده.
و بدتر از اون،بعدش اتفاق میوفته و بکل اسمی هم از Alexis Arquette نمیارن اونم موقعی که موضوع حق ترنس ها به یه تاپیک داغ واسه محافل شبکه های اجتماعی آمریکا تبدیل شده.اسم این رو دیگه نمیشه گذاشت اشتباه سهوی و عملا گندش رو بالا آوردن.
بجاش باید چی میشد؟خب،بنظرم استفاده از عکس درست،میتونه واسه شروع خوب باشه.اونم با احتساب اینکه Jan Chapman بیچاره الان چه حسی میتونه داشته باشه.ازون طرف هم هیچ توجیه و دلیل درست و حسابی واسه نبود اسم Arquette توی لیست نمیتونه وجود داشته باشه.اونم وقتی این بنده خدا توی کلی فیلم حضور داشته (بیشتر از ۷۰۰تا)که ازون ۷۰۰تا تعداد زیادیشون نامزد شده بودن.

Fantastic beats

۵.جایزه بهترین طراحی لباس به Fantastic Beasts میرسه:
فیلم FB اسکار بهترین طراحی لباس رو میگیره،حالا اگر یکم به عقب برگردیم و میبینیم درمقایسه با طراحی لباس و تعداد لباس هایی کهذتو سری هری پاتر وجود داشت عملا حرفی واسه گفتن نداره.درسته که FBلباس های قشنگ و چشم نوازی داشت ولی واقعا جایزه بهترین طراحی لباس براش زیادی بود.بجاش باید یه فیلمی اسکار بهترین طراحی لباس رو میگرفت که مرجع تاریخی و مربوط به یه زمان و‌دوره خاص نداشت.خب مشخصه که منظورم La La land هستش.La la land از لباس هاش به همون اندازه که در پروسه طراحی تولید و طراحی هنری و بطور کلی تر سینماتوگرافی استفاده میشه،مثه یه پالت رنگ زنده استفاده کرد.اگر کمی کلی تر به ماجرا نگاه بندازیم ،طراحی لباس ها توی la la land با اینکه خیلی ساده تر هستش و اون زرق و برق لباسای FB رو نداره،ولی طوری که از رنگها بطور اصولی در طراحی استفاده میکنه باعث میشه واسه گرفتن اسکار ارجح تر باشه.

Kubo And The Two Strings

۴.گویا امسال آکادمی با پویانمایی مشکل داشته:
فیلم کتاب جنگل جایزه بهترین جلوه های بصری رو برد،اونم بخاطر ترکیب حیوون های CGI و پویانمایی ای که حسابی توی فیلم استفاده شده بود.بدون شک دیدن اون همه حیوون اونم در اون حد طبیعی و واقعی تحسین برانگیز و حیرت آور بود و درکنارش هم دیزنی حسابی سود کرد.ولی بازم اینا دلیل نمیشه که جزو بزرگترین و بهترین جلوه های بصری سال حسابش کرد.شاید بخاطر رندرهای سنگین کامپیوتری که کتاب جنگل ازش بهره میبرد،پویانمایی های kubo اصلا به چشم نیومد.
پویانمایی ای که kubo ازش بهره برده بود عملا بی سابقه و‌جدید بود و نتایجی داشت که همون اول کار تولید غیرممکن بنظر میرسه و وقتی انجام میشه تازه استعداد تیم سازنده رو میشه و باعث میشه بیننده یه تجربه رویایی از اثر نهایی داشته باشه.
درکل تکنیک پویانمایی،قسمت و جزئی از تجربه دیداری رو شکل میده،برعکس کتاب جنگل که درواقع هدفش،مخفی کردن تکنیک های بصری ش از تماشاگره.و‌این خودش یه تمایز بزرگ بین kubo و کتاب جنگل هستش و جای تعریف و تمجید از kubo رو هموار تر میکنه.

Suicide Squad

۳.جوخه انتحار اسکار میگیره! :
جوخه انتحار برنده یه اسکار تو زمینه بهترین گریم و آرایش مو میشه!که اصلا نباید واسه همچین چیزی اسکار میگرفت.
جدا از بحث سر اینکه دادن اسکار به همچین فیلم افتضاحی،کل مراسم و سیستم جایزه دادن رو بطور واضحی میبره زیر سوال،طراحی مو و گریم توی این فیلم اصلا جزو بهترین های سال هم حساب نمیشه!
حتی با یه حساب سرانگشتی میشه نتیجه گرفت که همون آدم فضایی های Star Trek Beyond از نظر طراحی ظاهر و قیافه خیلی سرتر و قشنگ تر از ظاهر killer croc یا رنگ آمیزی هارلی و جوکر بودن.

La La Land -

۲.واسه این مورد انتخاب تیتر کار سختیه.بزارید اینطوری بگم که اسکار امسال تو زمینه کارای طعنه آمیز و کنایه دار هم کم نزاشت.یه نمونه ش(توی آمریکای ۲۰۱۷که پر از مسائل نژادپرستانه و خبرای دروغی بوده)اینه که مراسم با یه پیرمرد سفید پوست که داره یسری چرت و پرت و دروغ رو بعنوان حقیقت پشت بلندگو میگه تموم میشه.حرکت کنایه آمیز دیگه اینکه یه فیلم سیاهپوستی واسه بهترین فیلم سال نامزد میشه و بعدش مثلا سهوا بجاش یه فیلم سفیدپوستی واسه بهترین فیلم سال انتخاب میشه.حرکت طعنه آمیز بعدی هم مربوط میشه به مورد قبلی که یه فیلم با یه پایان خوش و رنگین کمونی اشتباها برنده بهترین فیلم سال شده(خیلی غیرمستقیم منظورمون la la land هستش ها!)
بنظر غیرممکن میرسه ولی خوشبختانه آکادمی کم نزاشت و دسیسه چینی خودش رو هم کرد.یه نفر میاد پاکت اشتباهی رو به Warren Beatty میده که معلوم نیس چطوری برحسب اتفاق!کاغذی توشه که اما استون قبلش خونده بوده و ازونطرف warren هم اسم Steve Harvey رو میبره و عملا آدمای اشتباهی میان روی سن!خدایی زحمت کشیدن و کم نزاشتن.حداقل سری بعد سعی کنین به این واضحی پاکت هارو جابجا نکنین.

Moonlight

۱.فیلم Moonlight اسکار بهترین فیلم سال رو گرفت:
نه میشه انکار کرد که Moonlight فیلم خیلی خوبی بوده و نه این حقیقت رو رد کرد که یکی از مهم ترین فیلم های امسالِ مراسم اسکار از نظر مستند بودنش بوده.ولی بهترین فیلم نبود.از هر نظر که نگاه بندازیم la la land بهتر بود.شاید یه فیلم تهی و بی معنی از نظر محتوایی بنظر برسه چون همش داره درمورد عشق و رویا و ازینجور چیزا حرف میزنه و پیام خاصی نداره،ولی اگر از وجه تکنیکی فیلم(از طراحی هنری بگیرین تا سینماتوگرافی و صدا و ویرایش فیلم)رو نگاه کنیم میبینیم بازم چندسروگردن از Moonlight بالاتره،همونطور که به اضافه موارد بالا جایزه بهترین گارگردانی رو هم گرفت.حالا بعد از مراسم یسری شایعات پشت سر برنده شدن Moonlight زده شده که گویا اصلا جایزه رو بخاطر چیز دیگه ای برنده شده و پشت این اسکار گرفتن جریانی بوده که باوجود بزرگ بودن خود فیلم،باور کردن این شایعات کار چندان عقلانی نیس.و ازون طرف هم درحالی که کار قابل تحسینی هستش که یه فیلم به همچین موضوع مهمی درون خودش بپردازه(برخلاف بقیه خودش رو به مسائل سیاسی و غیره برای برنده شدن نچسبوند)و اسکار بهترین فیلم رو از خودش بکنه،شایستگی بهترین بودن و دنبالش استحقاق گرفتن اسکار رو نداشت.

یک نظر

  • پژمان دستوریان ۱۲ / ۱۲ / ۱۳۹۵ پاسخ

    مقاله که عالی بود.
    درکنار این ها این حقیقت که فروشنده اصغر فرهادی اصلا در حد و اندازه گرفتن اسکار نبود غیر قابل کتمان ـه.کل دنیا میدونن که اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان بخاطر مسائل سیاسی به اصغر فرهادی داده شد.
    البته که ما خوشحالیم دوبار برنده اسکار شدیم ولی خب حقیقتیه که باید باهاش روبرو شد

دیدگاهتان را بنویسید