به نوعی از قوانین نانوشته اسکار است که یک فیلم بد نمی‌تواند از مراحل فیلتر آن رد شود. این آکادمی اسکار نیست که به تنهایی آشغال‌ها را انتخاب می‌کند زیرا استودیو‌ها پارتی‌ها و نفوذ‌های مستحکم‌تری نسبت به بهترین‌های سال دارند.

و هنوز علیرغم اینکه آکادمی تعداد فیلم‌هایی که آن‌ها در بین نامزدهای بهترین فیلم قرار می‌دهند را محدود کرده است اما با توجه به کمبود تعداد فیلم‌های با کیفیت، آن‌ها به بعضی فیلم‌های ضعیف هم اجازه نامزدی و حتی بردن اسکار را می‌دهند. تعدادی از فیلم‌هایی که شما در دسته متوسط در روزهای کمبود فیلم دسته بندی می‌کنید، اما نباید از این حقیقت دور شد که معیارهای بالای برندگان اسکار بسیار نزدیک به خرد شدن است.

فقط تصور کنید که اگر فیلم Suicide Squad امسال برنده شود (که این طور هم شد)، گربه و سگ‌ها با هم در خیابان ازدواج خواهند کرد، اسب‌ها یکدیگر را می‌خورند و ممکن است دنباله این فیلم توسط مل گیبسون ساخته شود. اما شگفت انگیزترین اتفاق این است که این فیلم بدترین فیلمی نیست که برنده اسکار شده است.

همیشه که نباید فیلم‌های باکیفیت برنده اسکار شوند. خب ضعفا هم دل دارند. پس همراه با وبسایت موی اسکرین باشید تا ببینیم  ۱۵تا از بدترین فیلم‌هایی که برنده اسکار شده‌اند، کدام فیلم‌ها بودند.

8 mile

  1. ۸ (Mile (2002

برنده جایزه: بهترین آهنگ

شما می‌توانید ادعا کنید که آهنگ “Lose Yourself” یکی از عالی‌ترین قطعه‌هایی امینم بوده که همه شما دوست داشته‌اید اما این آهنگ چیزی بیش از سرودی مفرح بخش برای میانسالان دیوانه که از کارهای خودشان دلزده می‌شدند و تصور می‌کردند فضای بزرگ‌تری برای آن‌ها در این جهان وجود دارد، نبوده است. مطمئنا این آهنگ یک استعداد بیمار در زیر پوست شما بوده است اما این آهنگ نمی‌تواند کاری برای بالا بردن این فیلم که در حد متوسط قرار داشت، انجام دهد.

برای تمام چیزی که امینم با بیت‌های این قطعه انجام داده است و در زمان نمایش فیلم، امینم با ایفای نقش B-Rabbit نتوانست نمایش فوق العاده‌ای از توانایی‌هایش را به اجرا گذارد. این فیلم نمایشی از خودنمایی مایکل شانون است اما در کنار لحظاتی برجسته، این فیلم در رده بندی در مکان پایین‌تر از بازی GTA: San Andreas در رده‌بندی‌های معتبر و درگیر در روایت داستانی قرار گرفت.

earthquake

  1. (Earthquake (1974

برنده: بهترین میکس صدا، دستاورد ویژه آکادمی برای جلوه‌های ویژه

فیلم Earthquake  برنده یک اسکار (در واقع ۲تا، تا جایی که این فیلم جایزه ویژه دستاورد برای جلوه‌های ویژه) در سال ۱۹۷۴ مناسب شخصی مانند “مایکل بی” (Michael Bay) و “رولاند امریخ” (Roland Emmerich) است که حالا یکی از جوایز را دریافت کنند که قطعا به نوعی عادلانه خواهد بود. دیگر فیلم‌های بلایای طبیعی از دور خارج شده‌اند و دیگر طرفدار ندارند.

در واقع Earthquake کار امریخ را برتر جلوه داد، بخاطر تصمیم کنجکاوانه او بر تمرکز بر کلیت چیزی که کاملا غلط است. در جایی که سازندگان  فیلم‌های بلایای طبیعی مستقیما به سمت بلایای جنسی رفته‌اند، کارگردان مارک رابسون به جای آنکه به سمت ملودرام حرکت کرده و سعی کرده است تا مانع از حس دلسوزی از طرف بینندگان برای دسته‌ای از شخصیت‌های فیلم شود.

این فیلم به عنوان یک فیلم بلایای طبیعی چیزی برای عرضه نداشت و به ظاهر از فکری پوچ منشا گرفته است و به جز جلوه‌های ویژه نقطه مثبتی نداشت.

dreams

  1. (What Dreams May Come (1998

برنده: بهترین جلوه‌های ویژه

فیلم What Dreams May Come فیلمی در مورد بلایای طبیعی نیست و این فیلم شامل جلوه‌های ویژه‌ای که شایستگی بردن اسکار را داشته باشد، نبود.

رابین ویلیامز به طرز وحشتناکی علیرغم چرخش احساسی پیچیده در عملکرد غیرقابل مقاومت بد بازی کرده بود. مشکل اینجا است که عنصر اصلی فیلم به هیچ عنوان به شخص ویلیامز متناسب نیست، این فیلم غمناک، دارای مراقبه‌های مذهبی گره خورده در عشق، خانواده و روشی بسیار درگیر در احساسات که واقعا دردآور است.

این فیلم در واقع تصویری از فرصت‌های از دست رفته است و محتواهای واقعی دارد که شما احساس می‌کنید که به یک نقاشی رنگ روغن در حالیکه شخصی به شما درباره تقدیر ظالمانه انسانیت گله می‌کند، خیره شده‌اید. اگر پل ارتباطی مابین این ۲ احساس وجود داشت، ممکن بود این فیلم، فیلمی بهتر از آب درآید.

Harry-And-The-Hendersons-2-600x400

  1. (Harry And The Hendersons (1987

برنده: بهترین طراحی چهره و گریم

فیلم Harry And The Hendersons در همان حباب نوستالژیکی قرار دارد که فیلم‌هایی مانند Alf، Flight of The Navigator و E.T برای نسلی از طرفداران فیلم قرار داشتند اما این فیلم حتی به گرد پای آن فیلم‌ها هم نمی‌رسد.

با کنار گذاشتن مسائل سیاسی ( پیام زیادی برای گفتن نداشت اما رساندن این پیام‌ها هیچ عنوان خوشایند نبود.)، این فیلم چیزی جز بیش از یک فیلم احمقانه که در ژانر خانوادگی در مورد کودن‌هایی که سعی می‌کنند تا یک غول سردگم را رام کنند. اگر شما فیلم‌های ‌Beethoven، E.T، Enico Man یا  Crocodile Dundee را دیده‌اید، از دیدن این فیلم حالتان بهم می‌خورد.

80 days

  1. (Around The World In 80 Days (1956

برنده: بهترین فیلم، بهترین فیلمبرداری، بهترین ادیت فیلم، بهترین موسیقی، بهترین فیلمنامه اقتباسی.

در میان جامعه منتقدین همگی اتحاد نظر دارند که فیلم “دور دنیا در ۸۰ روز” بدترین فیلم تمام تاریخ است. اما رقابت بسیار نزدیکی است  و چاره‌ای نبود که این فیلم باشکوه‌ترین جایزه هالیوود را کسب کرده است.

این فیلم که داستان کلاسیکی داشته است یکی از تلاش‌های ناشیانه بوده است که مدت‌ها در پرده وجود داشت. اگر این فیلم در زمان حاضر نامزد می‌شد، در خیابان‌ها شورش رخ می‌داد و در فضای مجازی هشتگ‌های اعتراضی به راه می‌افتاد.

graet show

  1. (The Greatest show on Earth (1952

برنده: بهترین فیلم، بهترین داستان.

در مورد کاری که Cecile B Demille با هالیوود کرد، هیچ توضیحی نمی‌توان داد. او یک افسانه تحت حفاظت بود که خالق بلاک باسترهایی بود که اولین حماسه‌های Tinseltown را ایجاد کرد. متاسفانه او فیلم The Greatest Show on Earth را هم ساخته است که در سبک خود از بدترین‌ها شناخته شده است.

لذتی در اجرای این نمایش پرشکوه بود اما این فیلم برخلاف اسمش چیز درخور توجهی نبود و تنها موضوعی که در این فیلم به آن پرداخته شد، جرم و جنایت بود.

flashdance

  1. (Flashdance (1983

برنده: بهترین آهنگ

مانند فیلم  ۸ Mile اکثر مردم این فیلم را بخاطر آهنگ فیلم یک عنوان کلاسیک می دانستند. نکته‌ای که نباید فراموش شود این نکته است که این فیلم بدون آهنگ زیاد هم فیلم درخور توجهی نبود.

آهمگ فیلم یک ارتباط مصنوعی شکل داده بود که بر روی تمام ارکان فیلم تاثیر گذاشته بود. تعداد زیادی کلیشه و کاریکاتور در فیلم قرار داشت که هیچ کدام عنصری طبیعی برای این فیلم ایجاد نکرده بودند و سکانس‌های مربوط به رقص و آواز در فیلم را به بدترین شکل ممکن نمایش گذاشته بودند.

wolfman

  1. (The Wolfman (2010

برنده: بهترین گریم و طراحی چهره

فیلم ‌The Wolfman واقع خوب و عالی به نظر می‌رسید: بازیگران فوق العاده‌ای داشت، جلوه‌های فیلم عالی کار شده‌ بودند و به صورت مشروعی وحشتناک بود… اما این فیلم به مثابه یک فرصت تازه‌ای برای بازگشت ‌ Joe Johnson به روزهای درخشانش بود. فیلم او خیلی آشنا، بسیار اقتباس شده و بسیار شبیه آنچه که در سریال شرلوک هولمز تاکنون نمایش داده شده که بالاتر از سطح متوسط قرار دارد، بود.

گریم گرگ بسیار عالی بود. زمانیکه این فیلم مدت زمان زیادی را در سینما برروی پرده قرار داشت، به نظر کمدی مضحکی می‌رسید. و بدون شک هیچ فیلمی تاکنون نتوانسته این القا را بازگرداند که نقش منفی ان در حقیقت یک میعاد نامقدس بین سر آنتونی هاپکینز و تعدادی از همسترها بوده باشد.

my cousin

  1. (My Cousin Vinny (1992

برنده: بهترین بازیگر نقش مکمل زن

ماریسا تامئی که جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل اسکار را برای فیلم My Cousin Vinny هرچیزی که شما باید در مورد شایستگی این فیلم برای بردن اسکار بدانید را گفته‌اند. اما حقیقت آن است که حتی نامزدی ایشان برای دریافت اسکار یکی از شک برانگیزترین مسائل تاریخ اسکار بوده است.

این فیلم نه غیرقابل دیدن است و نه فیلمی خصوصا ضعیف برای تماشا است. این فیلم یک کمدی از مد در رفته است که حتی پس از چندین بار دیدن فیلم اصلا متوجه ورود و خروج داستان نخواهید شد. این فیلم مظهر یک سرگرمی یکبار مصرف است.

crash

  1. (Crash (2004

برنده: بهترین فیلم

واقعا باید کاری تحسین برانگیز انجام دهید تا مجموعه‌ای از شخصیت‌هایی را داشته باشید که به صورت معناداری در مقیاس‌های محبوبیت پایین‌تر از ستاره‌های فیلم ‌New Year’s Eve دسته بندی شوند اما این کار را پل هاگیس با فیلم Crash انجام داد.

این فیلم یک چکش دولبه در مورد تنش‌های نژادی در شهر لوس آنجلس بود و درحالیکه پیغام فیلم بدون شک ریشه‌های خود در یک واقعیت مهم و آزاردهنده را داشت.

آیا در زمان اسکار آن سال این فیلم واقعا بهتر از Brokeback Mountain یا A History of Violence یا  Eternal Sunshine of Spotless Mind یا Spiderman 2 بود؟ آیا این فیلم شایستگی نامزدی یا حتی بردن اسکار را داشت؟ هیچ جایزه‌ای برای فکرکردن در مورد این سوال وجود ندارد!

Alice

  1. (Alice In Wonderland (2010

برنده: بهترین کارگردانی هنری

فیلم آلیس در سرزمین عجایب حالا یکی از مثال‌های از خط خارج شدن تیم برتون است که از او شاهد شاهکارهای نظیر بتمن و Beetlejuice بودیم. او با جلوه‌های ویژه سنگین سعی داشت تا داستان اولیه لوییس کارول را جاودانه کند.

جلوه‌های ویژه در آن زمان خارق العاده بود. جلوه‌های ویژه این فیلم را خیلی زیاد از راه خود دور کرده بود که سکانس‌های فیلم برای اصالت همدردی یا همدلی طراحی شده است. و برتون به نظر مدت زمان زیادی را در پشت صحنه صرف کرده است که به نظر می‌رسد او فراموش کرده چگونه بازیگران را هدایت کند.

golden compass

  1. (The Golden Compass (2007

برنده: بهترین جلوه‌های ویژه

نویسنده اصلی The Golden Compass، داستانی طراحی کرده بود که که قطعا می‌توانست بر سری داستان ارباب حلقه‌ها سروری کند و یک رقیب جدی برای سری کتاب‌های هری پاتر باشد اما این داستان به زباله دان تاریخ پیوست. منبع اصلی داستان تاریک و غنی و به شدت پیچیده بود. یک داستان هوشمندانه و سکانس‌های اکشنی که تصور میلیون‌ها نفر را تغذیه می‌کرد.

این فیلم به صورت حرفه‌ای بر پرده به نمایش درآمد و با بودجه بالا و بازیگران حرفه‌ای امکان موفقیت بالایی داشت اما کریس ویتز به جای هنرنمایی به آن گند زده بود. داستان فیلم درباره نبرد عظیمی بین خرس‌های قطبی بود و واقعا داستان کسل کننده‌ و بدی بود.

pearl harbour

  1. (Pearl Harbour (2001

برنده: بهترین تدوین صدا

چه کسی گمان برده است که وقایع تاریخی به تلخی روایت می شوند و بازگویی سینمایی به همان اندازه ای ظرافت نیاز داشته باشد که فیلم Pearl Harbour نیاز داشت، با آنکه این فیلم از مهارت‌های مایکل بی به خوبی سود می‌برد؟

صدای دیالوگ‌های فیلم مانند شعارهای برروی تی شرت‌ها بود. شخصیت‌های فیلم تک بعدی و به صورت بسیار خشکی بازی می‌کردند و با این حال صداگذاری بسیار خوب بود. قطعا این عناصر برای دریافت جایزه اسکار برای این فیلم با این سطح از کیفیت کافی نبود.

king kong

  1. (King Kong (۱۹۷۶

برنده: بهترین جلوه‌های ویژه

در سال ۱۹۳۳ هالیوود با فیلم داستان میمون اعظم، دوست دخترش و انسان‌ها که می‌خواست آن‌ها را به دو نیم تقسیم کند، برای همیشه تغییر داد. فیلم کینگ کونگ اصلی ممکن نبود که تکنولوژی بصری خیره کننده‌ای داشته باشد اما این فیلم با اثرات عملی و جادوی صحنه حس خیال مخاطب را قلقلک می‌داد و این نسخه بهترین فیلم کینگ کونگ بود که تاکنون منتشر شده است.

به طور حتم این فیلم که بازسازی از نسخه اولیه بود، بودجه فوق العاده بالایی را برای جلوه‌های ویژه خرج کرد که اسکار گرفته است اما این جلوه‌ها به طور بحث برانگیزی از نسخه اولیه بدتر بودند.

suicide squad

۱٫Suicide Squad

در جملات جاودانه چارلتون هستون آمده است:” شما دیوانگان! گند زدید! لعنت بر شما! خدا همتون رو بفرسته جهنم!”

باید حرفش رو طلا گرفت!

لیست نظرات

  • محمد مهدی ۱۳ / ۱۲ / ۱۳۹۵ پاسخ

    مقاله خوبی بود. خسته نباشید

  • پارسا ۰۷ / ۰۴ / ۱۳۹۶ پاسخ

    عالى بود ممنون

دیدگاهتان را بنویسید